Adresa prodejny: Ivanovické náměstí 25, Brno - Tuřany, 62000

xenonové výbojky

Xenonové výbojky - teorie i praxe

viz také:

rozdíl mezi xenonem a bi-xenonem

doporučený interval pro výměnu xenonových výbojek

 

 
Co je to xenonová výbojka, funkce, označení a rozdělení, kdy měnit, slovník pojmů, vypalování parabol...
­­
1

Co je to xenonová výbojka?

Zdrojem světla u xenonových světlometů jsou xenonové výbojky (také známé pod názvem HID / High-Intensity Discharge / vysoce intenzivní výboj). Ty obsahují baňku z taveného křemene (výbojová komora) s elektrodami. Baňky jsou naplněny směsicí plynů (zejména xenonem a dále různými solemi kovů), které při průchodu proudu mezi elektrodami září.
Kromě samotné výbojky je pro funkci nutný ještě startér (často součástí) a řídící jednotka / balast. Ta je obvykle umístěna samostatně ve světle nebo za ním.
­­­

Funkce:

Xenonové výbojky fungují ve 3 krocích:
  • Zapálení - rychlým silným elektrickým výbojem o velmi vysokém napětí vznikne v baňce s plynem mezi elektrodami elektrický oblouk (jiskra). O tento zážeh se stará zapalovací modul / startér.
  • Počáteční ohřev - elektrický oblouk má vysokou teplotu a tak teplota v baňce rychle roste. Odpor mezi elektrodami klesá. V okamžiku, kdy jednotka / ballast zaznamená snížený odpor, přepne do trvalého režimu. Zapalovací modul / startér už dále není potřeba.
  • Trvalý režim - když oblouk dosáhne stabilního tvaru a vytvářené světlo dosáhlo své jmenovité hodnoty, je na řadě řídící jednotka / ballast, která od té chvíle dodává stabilní elektrický proud, takže elektrický oblouk nebliká, intenzita vyzařovaného světla a jeho barva se už nemění.
Celý tento proces trvá 10-30 sekund a můžete ho bez problému pozorovat (typické postupné rozsvěcování po zapnutí xenonových světel doprovázené i změnami barvy).
­­­

Označení a rozdělení:

2
(například D1S)
  • D - "Discharge“, v podstatě označení pro výbojku
  • 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 8 - typ (u lichých čísel je startér součástí výbojky, u sudých je řešeno externě)
  • S / R / C- typ S je určený pro projektor (světla s čočkou), typ R (se stínítkem) pro reflektor (světla bez čočky, pouze parabola). Typ C je univerzální, lze jej umístit jak do patic R, tak S. Jako náhradu za typ ale nedoporučuji, ve světlech s parabolou, bez čočky, by mohly oslňovat. Neobsahují totiž potřebné stínítko.
(I když by se na první pohled mohlo zdát, že například D1S a D3S jsou stejné, není možné je zaměňovat - pracují s jiným napětím).
­­­

­­Barevná teplota (chromatičnost):

3
Barva vyzařovaného světla. Uvádí se v kelvinech (K). Barvu ovlivňuje složení použitého plynu.
Barvu světla výbojky lze rozeznat nejen podle nápisu na etiketě, ale také podle barvy keramického izolátoru.
4
4300K - teplá bílá s nádechem do žluta (obvykle z výroby), barva izolátoru - hnědá
6000K - čistě bílá, barva izolátoru - bílá
7000K - studená bílá s nádechem do modra, barva izolátoru - modrá
Pro provoz na českých komunikacích je podle zákona jedinou povolenou barvou světla bílá, resp. bílé spektrum světla. Povolený je pouze lehký nádech žluté nebo modré. Sytě modré nebo jinak barevné výbojky jsou pro běžný provoz zakázané a navíc často dostatečně neosvětlují vozovku.
­­
 

Výhody výbojek oproti halogenovým žárovkám:

přibližně 2,5x více světla než halogenová žárovka (při stejném příkonu)
vyšší životnost, cca 3.000 hod
větší dosvit světelného kuželu
v blízkosti vozu je světlo rozptýlenější
­­
 

Kdy výbojky vyměnit, životnost:

Doručený interval pro výměnu xenonových výbojek je 1500 h, kdy je světelný tok zhruba 75% oproti nové výbojce, což odpovídá odhadem 90.000 najetých kilometrů.
Xenonové výbojky se mění vždy v páru. Časem totiž ztrácí na svítivosti a v poslední fázi se začne měnit i barva (fialová / růžová)
5
Dalším druhem poruchy je blikání, což znamená, že je vadný zapalovací modul / startér. Pokud je součástí, je také nutná výměna celé výbojky.
Velký vliv na životnost (kromě nasvíceného času) má zejména časté zapínání a vypínání světel.
­­
 

Ostřikovače světel a automatické naklápění:

Oboje je ze zákona povinnost na autě s xenonovými světly mít.
Netýká se však světel, kde jsou použity patice D5S a D8S (příkon 25W oproti ostatním s příkonem 35W), které mají svítivost maximálně 2.000lm. U těchto není ostřik světel ani automatické naklápění při zatížení vozidla ze zákona vyžadováno. Takovým nejčastějším příkladem jen třeba Škoda Rapid.
­­
 

Slovník pojmů:

Světelný tok – čím vyšší, tím více žárovka svítí. Udává se v lumenech (lm).
Životnost – 2500-3000 hodin, což je o něco více než halogenové žárovky (2000 hodin).
Hodnota B3 – po kolika hodinách přestane svítit 3 % (3 ze 100) testovaných výbojek.
Hodnota Tc – po kolika hodinách přestane svítit 63 % (63 ze 100) testovaných výbojek.
Zapalovací modul / startér - slouží pro vytvoření prvního, velmi krátkého, ale intenzivního elektrického výboje (jiskry) čímž vznikne elektrický oblouk.
Ballast / jednotka xenonů - (ta velká plechová krabička obvykle umístěná zezadu světla) dodává mj. stabilní přísun energie výbojce po prvotním procesu zapálení.
­­­
 

Povlak uvnitř baňky:

Kromě xenonu a dalších plynů obsahuje baňka i směsici solí různých kovů. To je důvod proč můžeme i u nových výbojek pozorovat žlutý až šedý povlak na stěnách baňky, to je ale v pořádku (obvykle jen v části, ne po celém povrchu). Tyto soli se po zahřátí začnou odpařovat (získají kapalnou konzistenci) a ovlivňují barevnou teplotu vyzařovaného světla.
Pokud je ale na výbojce viditelný tmavě šedý až černý povlak po celém povrchu, je to jasné znamení, že už je čas na výměnu.
6
­­
 

Vypalování parabol:

Toto je způsobeno vysokou teplotou výbojek - kolem 600°C.
U světel se žárovkami to není tak „horké“, žárovky se hřejí zhruba na 400°C a LED v nejteplejším bodě kolem 200°C.
To je důvod, proč se s vypálenými parabolami setkáváme nejčastěji u xenonových světel. Ukázka takové paraboly:
7
Vedlejším projevem je i zakouřená / mléčná čočka. Povlak na čočce není problém setřít, nicméně vypálené paraboly je třeba vyměnit nebo nechat znovu pokovit u specializovaných firem.
8
­­

Instalace, manipulace:

Dbejte zvýšené opatrnosti.
Uvnitř baňky je vysoký tlak 7-15 barů (při provozu ještě více) a pracují s velmi vysokým napětím. Proud je sice malý, ale i tak to pořádně štípe, můžu potvrdit z vlastní zkušenosti ????
Mastnotou z rukou přenesenou při manipulaci může dojít ke snížení životnosti, což může v krajních případech vést až k jejich prasknutí (v praxi jsem se s tím ale ještě nesetkal). Navíc odpařená mastnota se pak usazuje na odrazových plochách / parabolách a čočkách zevnitř.
Některé xenonové výbojky navíc obsahují jedovaté látky, jako je například kovová rtuť.
­­
 

Bezpečnost na silnici:

Studie ukazují, že řidiči reagují na situaci na silnici rychleji a přesněji s xenonovými světly než s halogenovými.

Doba dosažení plného výkonu:

U xenonových výbojek trvá zahřátí na plný jas až několik desítek sekund. Halogenové žárovky dosáhnou plného jasu přibližně za sekundu od zapnutí.

Energetická účinnost:

Celkový rozdíl v energetické účinnosti oproti halogenovým žárovkám je zanedbatelný.
 
9
 

 
Článek můžeš bez obav sdílet 😉
 
Všechny materiály včetně obrázků, fotografií,  grafiky, textů, popisků, výsledků měření, know-how a jiného obsahu webové stránky www.ledpodsviceni.cz jsou chráněny autorským právem a jinými právy duševního vlastnictví. Více zde: Autorské právo duševního vlastnictví 
 
Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz. Ledpodsviceni.cz na Firmy.cz