Mlžení světlometů
Za předpokladu, že jsou světla v pořádku a nepoškozená!
Po rozsvícení světlometů se vzduch uvnitř světla ohřívá. Rychlost a míra zahřátí je závislá na použitém zdroji světla (halogenová žárovka, xenonová výbojka, LED).
Ohřátý vzduch se rozpíná a aby nevznikl přetlak, mají světla ventilační otvory kterými může vzduch unikat ven a tím se srovnává tlak.
Po zhasnutí světla se ale vzduch uvnitř opět ochlazuje (spíná) a do světlometu je nasáván zpět vzduch z okolí.
A pokud je nasátý vzduch vlhký, může vlivem teplotních rozdílů uvnitř a vně světla docházet ke kondenzaci vodní páry na vnitřní straně krycího skla/plexi. To se pak projevuje jako zamlžení světel.
Nejedná se tedy o závadu, ale o fyzikální jev a s mírnou vzdušnou vlhkostí se při výrobě počítá.
Zamlžování se objevuje nejčastěji u světel, které jsou LED už z výroby - u těchto je chlazení řešeno pasivně, chladiči z vnější strany světlometů. Případné odmlžování pak trvá déle než u světel s jiným zdrojem světla.
Toto se vyskytuje častěji v chladných měsících a vlhkém počasí, nejčastěji v zimě, kdy jsou rozdíly teplot a vlhkosti vzduchu výraznější a častější.
Pokud se světlo zamlží, mělo by do určité doby vyschnout. Rychlost vyschnutí opět závisí na okolní teplotě, relativní vlhkosti vzduchu a použitém zdroji světla.
Viz vyjádření výrobce:
"Orosení účinné plochy rozptylového skla musí zmizet po cca 5 - 10 minutách jízdy s dostatečným provzdušněním (jízda mimo město nebo na dálnici) a s aktivními tlumenými světly. Zbývající plochy mohou a smí být i po této době zamlžené. Doba odmlžení světlometů je závislá na okolní teplotě, rychlosti vozidla (při vyšší rychlosti se svítilny odmlžují lépe) a relativní vlhkosti vzduchu."
Pokud je však zamlžení natolik silné, že se tvoří kapky vody nebo se voda dokonce hromadí ve spodní části světla, je třeba světlo zkontrolovat, zda není poškozené nebo nejsou ucpané ventilační otvory.
Viditelné kapky už obvykle bývají u výrobce uznatelné v rámci záruky jako závada (u nepoškozených světlometů které jsou LED z výroby).
Výhoda halogenových světel (se žárovkou) a xenonových světel (s výbojkou) je v tom, že žárovky a výbojky dosahují vysokých teplot, což napomáhá rychlejšímu odpařování vody uvnitř světlometů.
Nevýhody těchto zdrojů světla jsou zase jiné - většina energie jde právě do tepla místo do světla, vlivem vysokých teplot se mohou vypalovat paraboly atd..
Výhoda LED náhrad halogenových žárovek a LED náhrad xenonových výbojek je ta, že ve většině případů mají ventilátory sloužící pro chlazení - i LED se samozřejmě zahřívají (jen ne tak výrazně a proto nehrozí vypalování parabol). Díky ventilátorům se vzduch ve světle pohybuje a to výrazně pomáhá rychlejšímu odmlžení.
'Nevýhoda' je právě méně výrazné zahřívání, což ale zároveň znamená menší rozpínání a spínání vzduchu uvnitř.
Článek můžeš bez obav sdílet 😉
Všechny materiály včetně obrázků, fotografií, grafiky, textů, popisků, výsledků měření, know-how a jiného obsahu webové stránky www.ledpodsviceni.cz jsou chráněny autorským právem a jinými právy duševního vlastnictví. Více zde: Autorské právo duševního vlastnictví